Alla inlägg den 3 februari 2008

Av Lazarus - 3 februari 2008 07:44

Sitter här och tittar ut över årets första riktiga snö och tänker på hur många fantastiska idrottsmän vi har haft i Sverige genom åren. Då bortsett från alla "one hit wonders" och liknande. Finns ju inte så många i min släkt att prata idrott med. Av någon anledning har jag hamnat i en sportanalfabetisk släkt. De enda 2 som vet skillnaden mellan en puck och en boll är min fru och svärmorsan! Det finns dom, t o m av den yngre generationen, som inte kan skilja mellan bandy och hockey eller skulle kunna plocka rätt boll om man visade dom en bandy-,fot-.basket-,hand-, eller volleyboll. Är det inte tragiskt? . Här är i alla fall en lista över några av de idrottsmän/kvinnor  jag tycker är och har varit bäst. Jag tar inte med idrottsmän före 70-talet eftersom jag känner dom för lite. Ingemar Stenmark - Sverige stod stilla när han åkte. Dessutom fortfarande en av de mest sympatiska personerna jag sett. Dagens ungar har ingen aning om hur stor han var. Titta på Ingemar. Han är född 56. Jag tror han klår 95 % av alla under 20 år i kondition, styrka och vältrimmad kropp. De inte bara å åk. Det är inte bara talang. Det är timme in och timme ut av hårt träning i iskalla Tärnaby som satt grunden till detta fenomen.Gunde Svan - Inte bara fokuserat i spåren utan i allt han gjorde. OK, ibland gick det till överdrift, vilket sänker hans betyg lite. Men titta på han. Hur spontant rolig fortfarande. Han skrattar åt skämten, inte var de kommer ifrån. Utan hans lediga trevliga sätt på sidan av spåren hade han inte platsat här. Johan Wallner - Hade han bytt ut bordtennisbordet mot tennisplan hade han varit världens bästa tennisspelare. Dessutom distans till allt han gör. En fantastisk gamäng och idrottsman. Han har fattat att livet är kort och att man ska hålla på med det man gillar. Både vid tennisbordet och på fritiden.Tomas Svensson, Magnus Wislander, Staffan Olsson, Per Carlén. - En generation handbollsspelare ett litet land som Sverige bara inte ska kunna ha. Tomas som trots sina 40-talet år fortfarande spelar och då inte direkt på korpnivå. Otrolig fokuserat när det gäller och kan dra med sig ett helt lag. Karlén var en av mina absoluta linjefavoriter. Helt orädd och hängiven. Nu tar hans grabb Oskar vid. Börje Salming - 1976, Kanada. Salming kliver ut på isen i Toronto och publiken reser sig och applåderar i 10 minuter. Jag får fortfarande gåshud och tårarna kommer. Kan man bli större? Totalt hängiven och i mina ögon mycket bättre än Foppa. Carolina Klüft, Stefan Holm, Kajsa Bergkvist, Christian Olsson, Susanna Kallur - En hel generation av friidrottare i världsklass och som jag kan ta gift på är odopade. Inte nog med att alla är och har varit i den absoluta världstoppen, utan också att alla har en ytterst ödmjuk framtoning som gör att fler ungdomar vill ta efter. Att de sedan fyller sina egna bankböcker spelar ju ingen roll egentligen. Tänk efter: hur mycket spar inte staten på att många ungdomar ser upp till dom här och inte hamnar i skiten, utan sköter sig under uppväxten. Björn Borg - 5 Wimbledon går ju inte att förbise. Men hans liv efter tennisen gör att han nästan hamnar utanför den här listanTony Rickardsson - Egentligen är jag inte så 100% intresserad av motorsport. Tony är dock ett undantag. Kanon både på och utanför ovalen. Han är inte bitter bara kanonbra.Annika Sörenstam - Golf tillhör nästintill mina hatsporter. Men har man lyckats med det Annika har gjort så är det bara att kapitulera.Paulo Roberto - Nu kanske ni undrar om jag fått spader. Men nej. Paulo har varit världsmästare under en för kort tid. Men förutom det är han ett bra förebild för många killar och även tjejer. Inga droger, rätt käk och hålla sig i trimm. Kanonkille. Det finns säkert fler, som jag inte kommer på så här på söndagsmorgonen. Så jag lär väl få återkomma till ämnet någon dag. Runner up´s: Zlatan Ibrahimovich, Charlotte Kallar m fl kan slå in sig på den här listan så småningom.

Presentation

Omröstning

Vinket program är bäst?
 Allsång på Skansen
 Allsång på Liseberg
 Ser inte dom programmen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards