Direktlänk till inlägg 24 september 2008

World Overshoot day

Av Lazarus - 24 september 2008 00:00

Idag är egentligen en sorgens dag. Den kallas för World Overshoot Day och innebär att vi på jorden förbrukat alla resurser vi under året tillfört. Med andra ord får vi resten av året leva på de lager vi skapat och/eller låta de fattiga svälta ännu mer genom att höja priset på maten. Det låter inte klokt, men krasst är det ju så. Allt som finns på jorden finns här. Vi tillför egentligen ingenting. Det enda som tillförs jorden är någon enstaka meteor och liknande. I övrigt så tär vi bara. Tro inte att det som växer är något som tillförs. Nix! Vi sätter ner ett frö och det växer och visst blir det något. Men det blir något för att det tar något. T ex vatten, gödning, näringsämnen mm. I vissa fall som i skogen blir det till slut ett kretslopp. Men på åkrarna så är det vi människor som tillför gödning och i många fall även vatten. Då tar vi en sak för att göra en annan. För att t ex 1 kg nötkött gick det åt enorma mängder vatten och energi. Hur vi nu ska lösa det vet inte jag. Dock känns det lite konstigt att tillverka drivmedel ur grödor. Det lär ju knappast bidra till en vettigare värld.

Hur fan gör vi för att våra barnbarn ska få det bra utan att någon annan bara för det måste svälta?


 
 
Anna

Anna

24 september 2008 13:10

Självklart får du länka till min blogg! Det blir jag bara glad för :) Och jag ska se vad jag kan göra angående Rod Stewart :P Du får hålla utkik på bloggen!

http://dagenslat.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ingrid

24 september 2008 13:14

Det är nog den svåraste fråga man som förälder kan fundera över. Jag har också deppat över det ibland och för några veckor sedan gick det så långt att jag en kort stund hoppades att mina barn aldrig skaffar barn. Sedan tog optimisten i mig över igen (eller kanske egoisten - för jag vill väldigt gärna ha barnbarn) och jag tänkte att även om det går trögt så tror jag att mänskligheten i stort har insett problemet och vill lösa det.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lazarus - 25 augusti 2009 09:12

Har nu på morgonen pollinerat mina slanggurkor. Det är så här. Jag ställde en hink med 4 slanggurksplantor  den inglasade altanen. Jag ledde de uppåt med snöre. Sen har de av bara farten fortsat på en av tvättlinorna vi har på altanen. Så nu är den ...

Av Lazarus - 23 augusti 2009 09:01

Min tanke var att byta namn på bloggen, vilket Bloggagratis sa var möjligt.$ På så sätt skulle jag ju kunna ha kvar all gammal information och gamla komentarer och inlägg.  De sa dock inte att den gamla adressen skulle leva kvar och länka vidare till...

Av Lazarus - 22 augusti 2009 10:34

Har försökt att hjälpa till lite. Bara pusha lite i den riktning som jag tycker verkar bra. Vad fick jag. Ju en massa skit. Inget jag tycker jag ska ha. Man kan i s f sakligt berätta vad man tycker och inte fara ut i helvete och annat. Jag har också ...

Av Lazarus - 22 augusti 2009 09:56

Ha ha, jag behöver inte sluta blogga, vilket jag var rädd för. Det är ju bara att byta namn. Så därför blir jag nu kvar till en dels glädje och andras förtret. Ha Ha...

Av Lazarus - 21 augusti 2009 18:11

Från och med nu upphör denna blogg. Ny blogg kommer under annat namn. Vill du ha adressen så hör av dig via en kommentar.   Dagen efter upphörandet: Ser att flera nära och kära släktingar frågat efter den nya adressen. Men den här gången vill jag in...

Presentation

Omröstning

Vinket program är bäst?
 Allsång på Skansen
 Allsång på Liseberg
 Ser inte dom programmen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards