Direktlänk till inlägg 24 november 2008

Snö i söder

Av Lazarus - 24 november 2008 15:13

Det är lika kul varje år att läsa löpen på kvällsidningarna när den första snön faller:

- Låt bilen stå

- Enorm lågtryck

- Snö och is hindrar trafiken

- Snöstorm

- Avåkningar i mängder

Jag bara skrattar. OK, man ska aldrig skratta för rätt som det är så åker man dit själv. Än så länge har det dock bara hänt 1974 då jag med sommardäck och 20-30 cm nysnö skulle försöka ta mig några mil till min blivade hustru. Det slutade med en avåkning 200 meter från hennes föräldrars hus. Snöpligt men sant. Därefter har jag, utan att speciellt lätta på gasen lärt mig att hantera ett fordon utan att hamna i diket. Här får du några itps som jag använder och du får ta för precis för vad du tycker att det är.

  • Utsövd och nykter
  • Vinterdäck
  • Slappna av. Var inte spänd.Är du det är du en lika stor risk som sommardäck på hal is.
  • Släpp gasen innan kurvor och lägg ett ägg under pedalen i själva kurvan.
  • Kör mjukt. D v s inte i 20 km i timmen utan med ett strutsägg under pedalen.
  • Gasa gärna på rakorna, men släpp gasen i tid före en kurva eller backrön
  • Kör aldrig fortare än att du ser att du kan stanna på. Vad jag menar är att du ska kunna se så pass långt framför sig att du kan stanna.
  • Din blick ska gå som en vindrutetorkare från höger till vänster hela tiden. Djur brukar komma därifrån.
  • Att inte vara rädd eller ängslig, utan vara vaken, nykter och avslappnad tror jag räddar dig någon gång
  • Ha respekt för is och snö, men var inte rädd för det. Det finns då mycket roligt man kan göra på både is och snö
  • Testa på en hal väg där du är ensam, eller ännu bättre på en isväg som iordningställts av vägverket eller liknade. Prova dig fram. Prova dina och bilen gränser och tänk på att dina gränser är dina gränser och du kan skita i andras. Din bil är din bil och du kan skita i andras.

Med andra ord:

Ha det kul på vinterväg utan att bli rätt. Men ha all respekt du behöver den här vintern. Med det så hoppas jag du fåt åtminstone något tips för att hålla dig vid liv genom vår mörka årstid.

God jul, som ju kommer framöver.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lazarus - 25 augusti 2009 09:12

Har nu på morgonen pollinerat mina slanggurkor. Det är så här. Jag ställde en hink med 4 slanggurksplantor  den inglasade altanen. Jag ledde de uppåt med snöre. Sen har de av bara farten fortsat på en av tvättlinorna vi har på altanen. Så nu är den ...

Av Lazarus - 23 augusti 2009 09:01

Min tanke var att byta namn på bloggen, vilket Bloggagratis sa var möjligt.$ På så sätt skulle jag ju kunna ha kvar all gammal information och gamla komentarer och inlägg.  De sa dock inte att den gamla adressen skulle leva kvar och länka vidare till...

Av Lazarus - 22 augusti 2009 10:34

Har försökt att hjälpa till lite. Bara pusha lite i den riktning som jag tycker verkar bra. Vad fick jag. Ju en massa skit. Inget jag tycker jag ska ha. Man kan i s f sakligt berätta vad man tycker och inte fara ut i helvete och annat. Jag har också ...

Av Lazarus - 22 augusti 2009 09:56

Ha ha, jag behöver inte sluta blogga, vilket jag var rädd för. Det är ju bara att byta namn. Så därför blir jag nu kvar till en dels glädje och andras förtret. Ha Ha...

Av Lazarus - 21 augusti 2009 18:11

Från och med nu upphör denna blogg. Ny blogg kommer under annat namn. Vill du ha adressen så hör av dig via en kommentar.   Dagen efter upphörandet: Ser att flera nära och kära släktingar frågat efter den nya adressen. Men den här gången vill jag in...

Presentation

Omröstning

Vinket program är bäst?
 Allsång på Skansen
 Allsång på Liseberg
 Ser inte dom programmen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards