Alla inlägg den 27 maj 2008

Av Lazarus - 27 maj 2008 00:00

Fan vad tråkigt när inget speciellt händer. Man har ju inget att blogga om. Perelli kom på 18:e plats är ju ingen sensation fast tidningar vill få det till just detta. Sverige vinner en vänskapsmatch i fotboll där ingen tar i och ingen vill bli skadat. Regeringen är tyst som musen och kommer inte med tokiga utspel. Våren är här. Med andra ord inget speciellt.

Men så kom det ett mejl, inte en gång utan 3 gånger från olika håll om att bojkotta 2 bensinbolag för att förmå dom att sänka priset. Och då frågar man sig ju vad de håller på med. Visst, vi har ett högt bensinpris. Ligger på plats 8 i Europa. Men det mesta är ju skatter och avgifter. Och det vill ju som vanligt ingen betala heller. Som vanligt vill vi ju allt gratis. Vi svär och lever rövare när man har eller måste pruta på semestern, men vill ha allt gratis här hemma.

Är skolan bra? Nej, Vill vi betala för att den ska bli bättre? Nej

Är äldrevården bra?

Är vägnätet bra?

Är bussförbindelserna bra?

Är sjukvården bra?

Är posten bra?

Är det tillräckligt med poliser?

Jag kan göra listan hur lång som helst och hela tiden svarar alla nej, nej, nej.

Om du t ex har ett hus, bil och ett par ungar så drar detta ju en viss kostnad per månad. Och vad får du göra om pengarna inte räcker? Jo, prioritera, begära lönelyft ( alt. byta jobb ) eller går till banken. Prioritera är ju bra, för det spär ju inte på din kostnad. Att gå till banken ( inkl. SMS-lån mm ) är ju det sämsta, för då ökar du ju bara på din kostnad för nästa månad.

Så vad ska Sverige göra för att få ovanstående att funka bättre? Jo, prioritera eller ta ut mer i skatt ( ett slags lönelyft kan man ju säga ). Att gå till banken ökar bara vår utlandsskuld, vilket ju som sagt inte är det bästa. Så, nu är det upp till oss. Ska vi ta hand om våra barn, barnbarn, sjuka och äldre eller ska vi prioritera bort dom till förmån för lägra skatter för höginkomsttagare, borttagandet av fastighetsskatten, förmögenhetsskatten. Ska vi verkligen prioritera bort dom i stället för att punktskatta sprit, cigaretter, godis och annat som man ju de facto kan avstå ifrån om man vill.

Nu tror du att jag är en fattiglapp, som inte röker, dricker sprit eller äter godis, men där har du fel. Jag har ett hus utan skulder, dricker både vin och sprit och älskar godis och chips. är t o m så lyxig att jag tar bilen mina 4 mil till jobbet trots att det finns buss och tåg.

Men jag har också 3 barn och ett barnbarn och vill ge dom vad jag tycker de har rätt till. Jag har också äldre i släkten och vet hur man behandlar dom. Därför vore det nog bra om man betalade lite mer i skatt. Inte bara via skattsedeln och bensinen, utan också via det övriga jag nämner ovan. Men observera att pengarna ska gå dit där dom hör hemma. Vilket inte är till chefer, bonusar och fallskärmar.


Presentation

Omröstning

Vinket program är bäst?
 Allsång på Skansen
 Allsång på Liseberg
 Ser inte dom programmen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards