Alla inlägg under juni 2008

Av Lazarus - 22 juni 2008 16:44

Jaha, då var helgen över. Det börjar bli ganska trist att vara ensam. Vet man att det är över en vecka till så börjar det bli - blääää. Men OK, nu är läget som det är. Nåja, yngsta dottern med man och barnbarn hälsar ju på nästan dagligen, vilket piggar upp lite. Just nu är det mulet och kommer nog att regna framåt kvällen. Jag har faktiskt tvättat 2 maskiner som hänger ute på tork. Har också byggt lite i bon. Om bara någon ville ta sig an frysboxen. Har haft den ute på annons utan att någon vill ha den - gratis!

Nu är klockan snart 17, så det är väl dags att börja med maten. Ska steka 8 (!) kåldolmar och koka potatis. Men jag ska inte äta alla 8 utan frysa dom till matlådor. Att göra 2 eller 8 är ju ingen större skillnad. Måste också hålla ett vakande öga mot himlen. Jag vill ju inte att tvätten ska bli blöt igen. Sen är det bara att duscha och vänta på fotbollen ikväll. Skönt att arbetet börjar igen imorgon. Har man lite folk attt prata med igen.


Av Lazarus - 22 juni 2008 15:51

Har du sett reklamen för hälsoklubben på både Aftonbladets och Expressens hemsida. Först ser man en helt normal tjej och efter några sekunder en mycket smal tjej som av någon anledning ska vara ett ideal. Man frågar också " Kan du gå ner 1-3 kg per vecka". Med för f-n sluta. Om de lagt ut en bild på en smällfet och därefter på en normalväxt hade jag kanske inte sagt något, men här säger man ju att normalt är tjockt och att man ska vara trådsmal. Vad ska dagens tjejer tro. Alla normalväxta tjejer, gå inte på det där med Hälsoklubben. Det är bara några som vill tjäna pengar på dig, inget annat.

Av Lazarus - 21 juni 2008 12:56

Jag pratade med en assyriska som arbetar på vårt jobb. Jag ville veta skillnaden mellan assyrier, syrianer, syrier o s v. Det hon sa att det i Syrien inte bor några syrianer, utan araber. Sen sa hon att assyrier och syrianer egentligen är samma sak. Det är bara, som så ofta annars, en maktfråga om vem som ska sitta på toppen. Vidare sa hon att dessa båda folkslagen inte har något eget land, utan stammar från ett område i mellanöster, men att det land inte finns längre. Därför finns det idag assyrier och syrianer över hela världen. Hur kommer det sig då att de finns kvar och inte bara gått upp i rök. Jo, de har traditioner som de bevarar. Vi i Sverige har väl i stort bara midsommar och kräftskivan som en tradition. De här folkslagen har tydligen så enormt mycket fler traditioner. Allt från vad man äter vid vissa tillfällen, vad man förväntas ge bort vid en födelsedag, beroende på vem personen är, musiken som man behållit, sin ursprungliga mat o s v. Allt har traditionell bakgrund och man är mycket stolt över det. Varför har inte vi det? Jag har funderat en hel del på det. Kan det bero på att Sveriges lands flagga är smått besudlat. Vad jag menar är att högern och extremhögern har tagit över den som sin symbol och en stor del av befolkningen sympatiserar inte med detta. Eller kan det vara så att många hade nazistsympatier under kriget och inte vill lådsas om det efter kriget? Eller kan det bara vara så enkelt att vi är så sönderstressade så vi helt enkelt inte hinner laga det som för bara 30-40 år sedan var traditionell svensk mat. Numera tror väl alla ungar att pizza, pasta och hamburgare är svensk mat. Pölsa, lapskojs och kroppkakor vet dagens ungar knappt vad det är. Ta kroppkakor. Du behöver bara åka till Tyskland och Österrike. Där har man knödel, vilket i stort sätt är samma sak. De har dock en otrolig mängd varianter. Dessutom kan du få dom på många matställen i både Tyskland och Österrike. Överhuvudtaget så kan du få fler traditionella rätter i andra länder än du får i Sverige. Kolla på din lunchrestaurang. Vad har man där? Thaistuvad falukorv?!?!? Pasta med kebabkött?!?! Bratwurst på österländskt vis?!?!? Vad är det? Cross kitchen OK, men vi kan väl få rårakor eller isterband med stuvad potatis någon gång. Det kan väl inte vara för mycket begärt.

Sen har vi ju musiken. Vår gammaldans vill ju knappt någon under 65 år veta av. Svensktoppen var ju under många år något som ingen under 30 lyssnade på. Det ska ju vara engelst eller amerikanskt.

OK, Sverige har blivit en mångkulturellt land, vilket vi ska vara tacksamma över. Men behåll traditionerna, laga svensk mat ibland också. Det är ju dessutom ofta ganska enkelt. Ta en lördag eller söndag och laga kroppkakor tillsammans med dina barn. Eller varför inte rårakor, Isterband, falukorv och potatismos, Stuvad vitkål och falukorv, pepparrotsås med frukostkorv o s v.

Förresten, falukorven är inte svensk. Nåja nästan inte. Man behövde både mat och framförallt remmar i Falukoppargruva. På den tiden, för många 100 år sedan så var det många tyskar som jobbade i gruvan och är det en sak tyskarna alltid gjort så är det korv. Så man slaktade korna och gjorde remmar av lädret och bl a korv av köttet. Därifrån kom falukorven.

Av Lazarus - 21 juni 2008 12:50

Visst är det gott med jordgubbar med mjölk, eller ännu hellre grädde. Tiden för det är ju inne just nu. Men det var inte det jag kort tänkte skriva om, utan filmen. Filmen "Jordgubbar med riktig mjölk" med Loffe Carlsson. Loffe påminner mig alltid på något sätt om min svärfar. Jag vet inte varför, men han har alltid gjort det. Filmen var egentligen en slags roadmovie om en fotograf och en programledare. Låter väl inte så märkvärdigt, men det var dialogen som var rolig och vad som händer fram till slutet. Jag har fortfarande lite ont i magen av både skratt och tårar och det händer inte ofta som jag fäller en tår för en film. Kanske en orsak av vad som hänt de senaste dagarna. Men har du chansen att se filmen, gör det!

Av Lazarus - 19 juni 2008 08:08

Vilken skitmatch! Vilken brist på coachning! Vilka småpåvar!. Jo, just småpåvar som alla tycker dom är bäst, men inte kan samarbeta. Jag tror att när det hela lagt sig så kommer det fram att flera i gruppen inte är i samma "lag". För många spelare vill bestämma och styra och alla är inte överens med varann. För många vill beskylla andra för att göra fel och inte ta på sig skulden eller säga " OK, vi missade, nästa gång lyckas vi". Men vem bär det yttersta ansvaret för ett sådant beteende? Jo, tränaren. Det är han som ska ena gruppen. Igår fanns inget enande, bara en massa individualister som skyller på att alla andra gör fel. Och förresten, var var försvaret igår? Köpte korv och drack öl?

Av Lazarus - 18 juni 2008 08:33

Finns det en gud? Varför är han då inte snäll mot snälla människor? Igår ringde frugan strax innan jag åkte hem från jobbet och hon sa att svärfar nu bara antingen låg och sov eller var vaken och hade jätteont. Inte åt, kissade blod mm mm. Man proppade i honom en massa piller för både värken och för att lugna honom. Hela kroppen för nu en fruktansvärd kamp. Jag smågrät hela vägen hem, och det var nog länge sedan. Då undrade jag om det verkligen fanns någon gud och vad han egentligen tänker när han gör så här mot en person som alltid ställt upp på de sina, alltid varit vänlig mot alla människor, alltid varit en god, fast i och för sig inte gudfruktig person. Om det fanns en gud, borde han inte visa lite barmhärtighet? Borde han inte låta svärfar somna in utan smärtor. Det här är inte rätt. Eller sitter någon däruppe och ler ett sadistiskt leende? Det kan inte finnas en gud.

Av Lazarus - 18 juni 2008 00:00

Det är över nu. Svärfar somnade in idag. Vi har ju vetat ett tag att det kommer att ske och ju närmare den dagen ju mer förstod jag. Trodde jag. Men det först nu jag börja förstå och sakna. Att aldrig mer få tala med honom känns mycket konstigt. Det börjar nu en ny tid. En tid utan en svärfar, mor- och farfar. En tid som måste gå vidare. Men det kommer att ta ett tag att komma över detta. Det känns mycket tungt nu. Jag måste dessutom hem nu och berätta det för mina döttrar. Eftersom 2 av dom bor väldigt nära går jag till dom när jag kommer hem. Det är inte speciellt roligt heller med tanke på att de har hållit så väldigt mycket av honom. Som tur var har han tydligen inte varit speciellt medveten idag, vilket ju var bra. Och då kanske du tycker att gud finns trots allt ( se förra inlägget ), men jag säger fortfarande nej. För skulle han ha funnits hade han nog inte varit så elak och låta honom dö på svärmors födelsedag. En sådan present ger man inte bra människor. Det gör bara någon som måste vara elak. Om du kan bevisa att gud finns hör av dig.

Av Lazarus - 16 juni 2008 07:44

Ensam hela helgen. Mycket tankar kretsade till svärfar. Äldsta dottern var på akuten natten mot lördagen. Sedan ringde hennes man och bad mig hjälpa till att få in henne i bilen för dom behövde åka till akuten igen. Bli väckt på detta sätt 02,50 är väl det härligaste sättet att bli väckt på =(

Tillbaka från akuten ringde mågen och sa att de hade kommit hem, men inte ville tala om vad som orsakade magontet. "Vi kommer över sen så tar vi det då" sa han. Hur många tankar om diverse sjukdomar tror du gick genom mitt huvudet? I över 2 timmar satt jag och fantiserade om än det ena och än det andra. Det ena värre än det andra. Sen kom dom äntligen och sa vad det var. Frögurkan var på smällen! Det gjorde ju att allt släppte på en gång. Så nu har man 1 barnbarn och 2 är på gång. Ibland är det stenkul att vara morfar. Det händer alltid något verkar det som.

Presentation

Omröstning

Vinket program är bäst?
 Allsång på Skansen
 Allsång på Liseberg
 Ser inte dom programmen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7 8
9 10 11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards